Nu

Kartellen - En studie i brott

I nya numret av Rodeo, ute i dag, finns en lång intervju med Kartellen. Aftonbladet uppmärksammar den i dag och här kan du läsa hela Cyril Hellmans artikel.

Hip hop–kollektivet Kartellen hävdar att de är Sveriges första riktiga gangsterrappare . Bland medlemmarna sitter en inne för anstiftan til mord, och visa av dem mistänks ligga bakom det största rånet i svensk kriminalhistoria. Med texter om sin verklighet hoppas Kartellen skaka om den svenska hip hop–världen.
 

TEXT: Cyril Hellman  FOTO: Tania Marti
 

end

En Hummer hämtar upp mig utanför McDonald’s på Fridhemsplan. Det är som en scen ur tv-serien Entourage, men i stället för Turtle är det en kille som heter Chucky som kör – en kraftig man klädd i seglarjacka och med ett öppet, välartikulerat sätt som får honom att framstå som en egenföretagare från Östermalm. Han ärursprungligen från Latinamerika men med sina blå ögon ser han nästan lika svensk ut som tio år yngre, blonde Sebbe i framsätet bredvid. Sebbe är rappare och en av låtskrivarna i Kartellen, som själva beskriver sig som Sveriges första äkta gangsterrapgrupp. Sebbe har ett nästan försynt sätt. I sin Henry Lloyd-skjorta ser även han ut att kunna komma från något av Stockholms mer välbärgade områden, men på hans ena underarm står tatuerat ”Sthlm Southside”.

Gangsterrap uppstod i amerikanska storstäder under sent 80-tal med artister som N.W.A. och The Geto Boys. Det var en musikstil som gav röst åt en social grupp i kris: unga, fattiga, svarta män. De provokativa rim och den hårda livsstil som karakteriserar genren har upprört journalister, politiker och försvarare av amerikanska familjevärderingar under gangsterrappens tjugoåriga historia. Samma ilska lär uppstå i Sverige när Kartellen släpper sitt debutalbum i slutet av september. För Kartellen får Snoop Dogg, 50 Cent och andra att framstå som korgossar. På deras myspacesida visas bilder av löpsedlar kring brotten de begått eller misstänkts för: Arlandarånarna kom undan med 43,9 miljoner! Polischef skulle få 200 000 kronor för att plantera narkotika! Dragan Joksovic mördad! Milan Sevo skulle dödas av bomben! Akallarånet unikt! Maffiamord bland kroggäster!

Är det ett skämt? Någon som driver med de riktiga gärningsmännen? Och om Kartellen nu är dem de utger sig för att vara, vad vill de – romantisera livet utanför lagen, eller skapa verklighetsbaserad konst?

Vi anländer till studion i Fredhäll. På soffbordet ligger Nikki Sixx The Heroin Diaries – boken samt Ibanezgitarrer på väggarna för tankarna till rockmusik. En graffitimålning på ena kortväggen skvallrar å andra sidan om hip hop. Producenten Bigntiny är precis hemkommen från en turné i Spanien med amerikanska och spanska rappare. Masse Salazar, lillebror till Chepe och Salla från Latin Kings och en av landets mest respekterade hip hopproducenter, gör också beats till Kartellen. I amerikanska getton lyssnar ungdomar på artister som True Life och livstidsdömde X Raided. Den senare rappar från fängelset och är uppenbarligen gangster mer än till namnet. Har vi med Kartellen fått samma fenomen i Sverige?

Deras programförklaring lyder:
Kartellenprojektet föddes i en fängelsebunker av personer som insåg att Sverige behövde riktig musik för att ta sig igenom tiden på isolering, något som kunde ge lite motivation för de ”riktiga grabbarna”. Vissa säger att gangsterrap bör praktiseras enbart i Staterna. Varför? Där det finns utsatta minoriteter, fattigdom, diskriminering, gangsters som skapar feta rubriker, miljonprogram, rebeller, bling-bling (har själv en länk för 500 lax), miseria, gangsterkrig, knarklangare, politisk korruption osv finns rap. Det är inget geografiskt fenomen. Vad är det vi inte har i Sverige som USA har? Sverige låg nummer 3 i värdetransportrånarlistan för ett par år sedan!

Texten är undertecknad ”Kinesen”, en mytomspunnen person bland Sveriges kriminella. Kinesen växte upp i Haninges miljonprogram och i tidiga tonåren började han dj:a på ungdomsgårdar runt om i Stockholms förorter. En barndomsvän beskriver honom som ”en intelligent, driftig person, en hundra gubbe som är hård men rättvis, som om han studerat kunde nått toppen av samhället”.

Kinesen tillhörde det kompisgäng från Jordbro som misstänks ligga bakom kuppen mot Arlanda år 2002, då en värdetransport rånades på 43,9 miljoner – det största rånet i Sveriges historia. Inte en krona återfanns. Ingen har dömts och länge hade polisen inga spår. Det fanns ingen teknisk bevisning, rånarna hade städat alltför väl, men en dag fick polisen ett telefonsamtal från Turkiet. Det var Yassar som hade tillhört gänget. Han erbjöd något förbjudet i den kriminella världen – att ange sina kumpaner. Han antas ha försökt lura sina vänner på delar av bytet för att köpa en lyxlägenhet i Ankara. Polisen såg sin chans att lösa fallet och erbjöd skyddad identitet och varnade honom för att komma hem till Sverige. Något han likväl gjorde.

Tillsammans med sin vän Jari reste Yassar 2004 till Finland. Även Jari är uppväxt i Jordbro och ökänd för att några år tidigare avrättat gangsterbossen Dragan Joksovic på Solvalla. I Finland menar polis och domstol att Yassar mördades, men kroppen har aldrig återfunnits. Jari dömdes för mordet och Kinesen för anstiftan till samma mord. Båda sitter i dag inne på livstid i Finland.

I Kartellens texter kan man hitta delar av förklaringen till varför de här människorna blev som de blev.
Hårda vägen:
Det fanns ingen studiemotivation/för det så krävdes det trygghet och fast grund/mannen han levde i en
annan planet/en annan galax där folk drack å jaga lax/villabarnen blev skjutsade till träningar/hade
märkeskläder å semester varje år/blev jobbigt när han skulle berätta om sin sommar i skolan/shit fällde nästan en tår
– Man väljer inte den här vägen, inte i början, man bara hamnar här, förklarar Kinesen. Min omgivning var inte trygg. Jag kommer från Jordbro. Hårda vägen handlar om hur det är att växa upp där. Med åren börjar man ”välja” att knega, sitta på den lokala pizzerian med alla halvalkade halvpundare och supa helgerna ut och in. Eller så gör man smarta brott som generar bra med pengar för att en dag bli legitim och garva åt det förflutna.

end2

Efter fyrtio minuters tågresa från Helsingfors befinner jag mig på landsbygden. Jag har besökt fängelser i Sverige, USA och Kambodja men det slår mig att murarna framför mig är de högsta jag sett, minst 10 meter.

Innan Åbofängelset byggdes var detta Finlands hårdaste fängelse. Även i Åbo har Kinesen suttit i bunkern i nästan åtta månader och i dag konstaterar han att det var där han fick idén som skulle resultera i Kartellen. Jag får gå igenom en metalldetektor och min mobil tas ifrån mig. Sedan förs jag till förhörsrummet som består av tio bås med plexiglas. Besökstiden är 40 minuter och vi talar genom telefonlur.

I motsats till svenska fängelser är avdelningarna indelade efter etnisk tillhörighet – zigenare, araber, latinos – men Kinesen har med hjälp av svenska och finska advokater och en utländsk politiker hamnat på en avdelning utan invandrare. Sitter man på en avdelning utan invandrare slipper man dela den med pedofiler, våldtäktsmän och tjallare.

När jag talar med Kinesen intygar han att Kartellen är på riktigt, det är något de menar allvar med. Han är entusiastisk. Han har ett brinnande musikintresse och det här projektet har han filat på i flera år. Kinesen beskriver Kartellen som en rörelse. I projektet ingår hederliga musiker såväl som yrkeskriminella. På deras myspace står dock ett tjugotal smeknamn, alla ökända inom den kriminella världen.

Tillbaka i studion kommer Kaka, Kartellens andra rappare vid sidan av Sebbe, in i rummet. Han är i 25-årsåldern, har tatuerade underarmar och bryter på romani.
– Jag är polsk zigenare. Jag har inget land, förklarar han och berättar sedan att ”Kartellen kan vara en person. Eller tusen.”

Sebbe och Kaka tänker inte visa sina ansikten utåt, vilket när intervjun görs har gett dem huvudbry. De har en spelning på gång som förband åt Mary J Blige på Hovet. Det diskuteras hur band som Daft Punk och Gorillaz löst liknande problem.
– Om jag visar ansiktet är karriären över. Vad fan ska jag tjäna pengar på? Indrivning? Det är inte så att snuten inte vet vem jag är. Varenda station har foton på oss och inget vi säger förvånar dem. Men det är mest spanare som vet hur jag ser ut, det blir jobbigt om hela kåren vet det. På spelningen bär vi feta Gucci-brillor. Du är den enda som har sett och kommer att se oss, säger Sebbe.


Drivkraften för Kartellen är den frustration de känner inför hur svensk hip hop har utvecklats.
– Tidigare lyssnade vi på Latin Kings, minns Chucky. Vi var med i deras videor. Deras glada hip hop speglade samhället. De var äkta.
– En av våra låtar heter Vad är svensk hip hop?.Jag känner inte någon som kör bil med en svensk hip hopskiva. Ingen från förorten kan relatera till ”Det går bra nu”. Om Petter vill rikta sig till folk i förorten borde han döpt den till Det går inte bra nu, säger Sebbe.
Petters grej är väl att man kan vara rappare utan att vara gangster?
– Det är en annan sorts hip hop, fnyser Chucky. Jag gillar inte att Petter glorifierar Ken i videor där de bär t-shirts med texten ”Free Ken” och gör tidningsreportage när han hälsar på honom på öppen anstalt. Sommarkollo. Inte bara Petter romantiserar Ken. Innerstadens kulturmedelklass har försvarat uttalanden som att våldta prinsessan Madeleine med att det är en metafor för ”krav på republik”. Vi vet alla att Ken Ring inte har några poäng i statsvetenskap. Ken rappar att hans polare sitter på livstid för kokain. Jag vet att ingen i Sverige har gjort det. Ken säger att han sitter i en 11 graders-cell. Jag vet att det inte finns sådana, jag har suttit i många fängelser. Han kan lura någon som inte är kriminell, men vi som lever i den här världen ser igenom det.

end3

Efter att Kartellen funnits på myspace i några dagar börjar surret i den svenska hip hop-världen. De får kommentarer från ungdomar och Kinesen svarar i ett inlägg: ”Det finns inget coolt i att begå brott och i synnerhet inte i att sitta i fängelse. Studera och skaffa er ett jobb.”
– Baksidan av kriminaliteten är ett stort inslag i texterna, förtydligar Chucky. Det kan tyckas lätt att spränga en värdetransport och sedan spruta champagne. När du gör själva jobbet kan det ta två minuter men det tar inte två minuter att bygga upp. Stressen du känner efteråt är svår att beskriva och den dagen man får långvolta är inte rolig. Om en månad muckar polarn efter
sex år. Han fick fem, sex miljoner som aldrig återfanns. Det finns ingen som tycker att de pengarna är värda att missa sitt barns uppväxt för. Det är aldrig värt det. Men alla tar sina chanser, sina risker. Det är man medveten om när man begår brottet.

Han fortsätter:
– Stressen är jobbig när man vet att man har klantat sig, att aina kan få en ingång. Vi har varit i gängkrig, vilket också skapar stress. Som frasen i en av låtarna ”jag har memorerat varenda fuckin’ bil”. När det kommer en ny bil i området tänker jag ”aha, det är snuten, inte så farligt!”. Men när det är som värst åker vi i karavan och lämnar varandra. Den som inte har familj och är nyinflyttad åker hem sist. De som har bott på samma adress i flera år bär skottsäker väst och pistoler. Ungdomar ska inte tro att det bara är glamour.

När jag träffar Kinesen utvecklar han varför man väljer det här livet:
– 80 procent torskar och hamnar i fängelset, men 20 procent lyckas inom kriminalitet och lever gott. Det är inte lätt, utan mycket svårare än att lyckas inom andra karriärer. Vi tar chansen, vi tycker det är värt kampen. Vi är rebeller, hårdskallar. När man kommit till den punkt där man börjar fatta saker och ska göra ett val är det nog för sent för sådana som oss. För då har vi fått blodad tand och blivit vana vid pengar. Har man aldrig fått något av någon tar man för sig.

– Växer du upp i förorten är det här din enda chans, säger Chucky. Därför blir jag hatisk när de sätter alla irakier på samma ställe för jag vet vad som kommer att hända. Sverige har blivit en städpatrull åt USA. Sverige ska inte tro att vi har hjälpt dem. Vi har bara flyttat på dem geografiskt. Vad växer de barnen upp till? Några få kommer att lyckas men för alla andra blir det knark.
Antingen träsket som pundare och då kanske man dör av det, eller så hamnar man i fängelse och blir kanske så involverad att någon skjuter en. Jag bara väntar på att det ska bli samma kravaller i Sverige som i Paris.

Chucky vill gärna diskutera samhällsproblem. Samtidigt skulle de flesta se honom själv som ett sådant.
– Jag ska inte spela moralgubbe, jag har begått flera brott. Många yrkeskriminella har psykopatiska drag, du vågar inte göra vissa saker om du inte har de egenskaperna. Det betyder inte att man är en fullbordad psykopat, man begår inte ett rån för att psyka personalen. Jag vill bara ha mina pengar och skada så få människor som möjligt. Men jag tycker inte det är fel om A går och dödar B så länge båda var med i leken. De har båda valt sina liv.

Någon månad senare träffas vi på en parkering i Rinkeby. Kartellen ska fotograferas för sitt skivomslag, bakom dem står fyra bilar: en Ferrari, en Hummer, en Lexus och en Audi Jeep. Det är inte bilar för någon som vill ligga lågt och jag frågar om de hyrt eller lånat dem. ”Det är våra bilar”, säger Kaka och ser på mig som om jag sagt något mycket dumt.

Plötsligt kör en bil som sticker ut in på parkeringen. Ur en Volkswagen kliver ett bekant ansikte: Snygg-Andres. Genom åren har vi stött på varandra på krogar i Stockholms innerstad. Snygg-Andres inte bara ser ut som en egenföretagare från Östermalm – han är det, och han äger en populär nattklubb i Stockholm. Han har förvisso sydeuropeiskt ursprung men är uppväxt på Östermalm. Jag hade ingen aning om att han var en del av Kartellen.

Medlemmarna i Kartellen förklarar att de inte gör musik för att eventuellt tjäna pengar på den, Sebbe säger tvärtom att han lagt ut mer än vad han kommer tjäna på musiken. Men kanske är även Kartellen en investering. Bigntiny säger: ”Vi skulle först bara låta det gå från dator till dator, sprida det gratis, men nu har stora bolag hört av sig. Vi tänker i slutändan ge ut det själva och låta några få utvalda butiker sälja musiken”. De för förhandlingar med flera nätbutiker, och en internetsajt för försäljning håller på att byggas upp. Det talas också om att sälja t-shirts.

Kartellen har svarta jackor som går att dra upp över ansiktet. I vanliga fall skulle jag ta de här personerna för graffitimålare men i sammanhanget för jackorna onekligen tanken till rån. De har kostat ett par tusen kronor styck, Kartellen säger att ”några brats” sponsrat dem. På ryggen är Kartellens logotyp tryckt.
– Piketen plockade upp oss på T-centralen häromdagen. De blev så intresserade av jackorna att de glömde ta pissprov, säger Sebbe.

Vi åker vidare till Järvafältet. Hummern kör mitt i cykelbanan. En av medlemmarna åker och hämtar sina två ”mördarhundar”, en vit och en svart. Folk sätter på sig jackorna, några skottsäkra västar och hoppar upp på bilarna. Plåtningen börjar. På avstånd sitter familjer och grillar, de blickar förundrat på oss. ”Det här är mina trakter och jag känner mig hemma. Ingen säger till mig”, säger Kaka.
Bilderna de tar framstår mer som humoristiska än allvarliga försök att vara hårda eller glorifiera kriminalitet. Syftet verkar mest vara att provocera polisen.

Till exempel tar de bilder när de står vid en vägkrok och spejar med kikare som om de väntar på en värdetransport. På andra bilder är de maskerade och räcker långfingrar mot kameran. Kaka frågar om jag tycker att de ska ta några bilder med vapen. Jag svarar att Sverige kanske inte riktigt är moget för sådant, men att det ur ett hip hop-historiskt perspektiv bör vara helt i sin ordning.

Några veckor senare besöker jag Kartellen i en studio i en sliten del av Solna. Här är det stökigare än i den förra studion. I bakgrunden går Tupacs ”All eyez on me” på repeat. Två unga killar, som Kaka tidigare presenterat som assistenter, sitter i soffan och spelar Playstation (och det ska de göra varje gång jag besöker den här studion). Kaka ber en av dem att göra kaffe åt mig. Sebbe återhämtar sig från den gångna natten som uppenbarligen var hård. ”Men i natt ska jag jobba”, säger han. Jag frågar med vad. ”Flytta containrar, frakta, lasta och sånt.” När medlemmarna i Kartellen talar om ”jobb” handlar det sällan om det vanliga människor menar. Sebbe är 22 år och har suttit två år i fängelse, antagligen dömd till det dubbla. Ett långt straff vid så låg ålder.
– Jag är dömd för rån, dråpförsök och övergrepp i rättssak, berättar Sebbe.
– Jag satt för värdetransport, säger Kaka.

Vad har andra medlemmar i Kartellen suttit för?
– Kinesen vet du vad han sitter för. En satt för att han klippte Jokso och sitter för mordet som är förknippat med Arlandarånet. En kille är internationellt efterlyst för 360 kilo kokain, en annan sitter i Spanien för 180 kilo kokain, någon sitter i Latinamerika för kokain, säger Sebbe.

Kan musiken föra något gott med sig, att ni byter liv?
– Jag kommer fortsätta leva gatuliv, säger Sebbe. Lägger jag av har jag dessutom ingenting att rappa om. Man kan inte bli rik på musik i Sverige om man inte är Tomas Ledin. Jag har valt att leva det här livet.
– Kartellen kommer skaka om svensk hip hop, tror Kaka. Folk i förorterna mellan 14 och 30 år pumpar redan vår musik. Det är texterna de tar till sig. Låten Kartellen älskar de och sjunger med: ”Ok transporten är bombad och skåpen är tömda/commando style me paran i handen/fuck efterknas ifall vi bli dömda/30 skott i Kallen plus extra i magen/de e så här riktiga grabbar opererar”.

Snacket börjar gå i svenska hip hop-världen. Fler och fler kända rapmusiker ber att få bli addade på deras myspace eller bara att få hjälpa till, bland annat Rodde från Infinite Mass och hatobjektet Kens forna sidekick Big Fred. Kartellen nobbar de flesta. Av Sveriges namnkunniga musiker medverkar på skivan inte bara Masse utan också Pauline på två låtar, ”Släpp allt och bli” och ”Bakom dig”.

Medlemmarna i Kartellen uttrycker ofta sin besvikelse över svensk hip hop-bevakning. ”Kingsize är en tidning skriven av medelklassen för medelklassen. De tänker inte på att det finns människor i förorten som brinner för en hip hop de fullständigt ignorerar”, säger Kinesen.

Ironiskt nog är det just Kingsize som sponsrar Kartellens första spelning, som efter att Mary J Bligekonserten ställts in i stället blir tillsammans med Ice Cube. ”Många vill vara vänner med oss. Det betyder inte att vi är vänner med dem”, tillägger Kinesen.

Skribenter kan vara rädda för att recensera er.
– Är musiken dålig kan man inte hota sig till popularitet. Jag kan förstå om DN inte väljer att recensera oss, men självklart tycker vi att Sveriges enda hip hop-tidning ska göra det trots att det är en skittidning. Nu är det ju bra respons från gatan och då ska inte de där medelklassmänniskorna såga oss bara för
att vår värld ter sig främmande. De tänker att ”det här kan inte hända i Sverige”. Men det här är vår verklighet, säger Sebbe.

Kartellens debutskiva kommer vid en tid då intresset ör kriminalitet hos allmänhet och medier aldrig tyckts vrit större. Kvällstidningarna har under året haft sommarföljetånger med ”Århundradets svenska brott”. Lasse Wierup och Matti Larssons omtalade reportagebok Svensk maffia tog med läsarna bakom kulisserna hos kriminella gäng som Brödraskapet, Bandidos och Naserligan. Jens Lapidus är Sveriges mest lästa författare med Snabba cash och Aldrig fucka upp, kriminalromaner som bygger på hans egna erfarenheter från domstolar varvat med bilder av utanförskapet i miljonprogrammets förorter – men som jag skulle beskriva som böcker av någon som läst rättegångsprotokoll och sedan suttit och diktat ihop historier fulla av schabloner som att alla juggar är maffia.

Gemensamt för ovanstående är hur som helst att det, liksom Kartellen, skildrar den samhällsgrupp av yrkeskriminella som allt tydligare vuxit fram i Sverige de senaste 15-20 åren. Men i och med Kartellen kommer någon som faktiskt är på insidan till tals.

kartell3

Man bör komma ihåg att rapmusikens rötter i USA:s getton inneburit att narkotikaförsäljning och våld alltid varit vanliga ämnen att ta upp i texterna. Men med gangsterrappens entré började problemen behandlas med stenhård skärpa. Medan 70-talets soulartister som Curtis Mayfield varnade för narkotika kom gangsterrappen att omfamna langarna och hallickarna. Därmed inte sagt att gangsterrapparna avstod från samhällskritik. Till exmpel använde Ice Cube hallickimagen för att humoristiskt göra narr av president George Bush. I videon till ”Who’s the mack” – mack är slang för hallick – spelade han upp ett galleri med bilder av sig själv i färgglada kläder, stora hattar och långa rockar, och texten ”straight gangster mack”. Men mot slutet av videon fick man också se Bush spela golf. Bushs behagliga livsstil gjordes synonym med hallicken, vilket underströks av skylten ”President Mack”. Ice Cubes stilgrepp skulle senare återanvändas av Michael Moore i filmen Fahrenheit 9/11.

När Kartellen väl livedebuterar som förband till Ice Cube på Kägelbanan på Södermalm och polissirener drar igång till skriken ”fuck aina!”, verkar publiken först frågande. Kanske inte så konstigt, för när Sebbe ber alla från förorten som är där räcka upp en hand är det bara en liten klick på ett tjugotal personer på höger sida om scen som viftar. Men redan när rapparen Aki och hans vänner från Gottsunda gästar Kartellen på scen är det drag. Kritikerna verkar inte ha varit där. Den ende som omnämner Kartellen är DN:s Fredrik Strage och då, utan ironi, som snälla rappare från Uppsala. Efter spelningen följer jag med Kartellen och Ice Cube till Berns. Jag frågar Cube hur han ser på det faktum att han har några av Sveriges tyngsta kriminella under 35 år som förband.
– Deras cd har inte släppts ännu men jag ser fram emot att höra den. Jag förstår å andra sidan inte svenska. Men de ska bedömas efter musiken och ingenting annat.

 

Kartelens debutalbum ”PrOGramrebeller” släpps i slutet av september.
www.myspace.com/kartellen

Fotnot: Eftersom ingen är åtalad för Arlandarånet förekommer ingen i artikeln under sitt dopnamn, utan under namnen de bär inom den kriminella världen. 

Kommentarer

Dontuwannaknow | 8 september 2008 12:46
Fett!
hej | 8 september 2008 12:59
bra artikel!
... | 8 september 2008 14:50
nice intervju !
Gudrun | 8 september 2008 15:42
Mycket intressant! Ser fram emot plattan och se dom live
tech9 | 8 september 2008 17:28
verkar fett med "den kriminella världen"
The Girl Right Behind You | 8 september 2008 20:32
Ey phat! Grymma beaz asså. Kartellen e fan OG.
Yeyo | 9 september 2008 01:53
Abooo snacka om TUNGA snubbar bre !!
Repesena G's up bre !! Eeee Kartellen feta låtar ree ! snacka om RIKTIGT Gatngsta Rap. FUCk Ken ring !!
dalendoez 121 | 9 september 2008 02:01
tungt att brödernas röst har nått fram till alla. å kens tid e över sanningen e sagt.... stor kärlek från DalenDoez 121 till bröderna i KARTELLEN
Mr Mister | 9 september 2008 12:54
Väldigt bra intervju!
Äntligen en bra rapgrupp som bjuder på sig själva.
Ser fram emot cdn.
mats | 9 september 2008 13:55
Lycka till med musiken!
Bra artikel Cyril !
Mer sånt, det skrivs för mycket om skit grupper som alltid ska vara så jävla P.K !
Roger | 9 september 2008 17:12
Det jag gillar med intervjun är att de inte romatiserar "gangsterlivet" men drar fram alla delar - även det negativa. Inte många fatter hur det känns att sitta i fängelse utan framtidshopp så det Kartellen gör med sin musik och sina texter för alla som sitter inne och för de som lever i "utanförskap" i ytterområderna är otroligt bra!
H | 9 september 2008 17:26
Allt annat än slätstruket-respekt! Good work Cyril!
F Strage | 9 september 2008 19:36
Svinbra artikel! Till mitt försvar vill jag ändå säga att jag anlände till Kägelbanan just när Aki och Gottsundapossen hade gått på. De skrek "Gottsunda" ungefär hundra gånger. Därför trodde jag felaktigt att de ingick i Kartellen, som jag inte hade hört förut. Därav felet i min DN-recension av Ice Cube-konserten. Däremot har jag inte beskrivit några av dem som "snälla rappare".
Salla | 9 september 2008 20:45
Om man hade lagt ner samma energi på att skriva bra musik som på Pr grejen, så hade det varit mkt bra.
Tyvärr var beatsen rätt lama, rappen krystad.
Skulle vart mer rå underground än 90-tal´s pop beats.
Inte tungt alls.
Cyril | Hemsida | 10 september 2008 05:48
Tack och sorry Fredrik, men du skrev "Kartellen verkar lika farliga som karusellerna på Gröna Lund". Om jag citerat det ordagrant hade det sett så dumt ut, som om du utmanar dom på fight eller något i den stilen. Så jag skrev för din egen skull innebörden "snälla rappare" men det var fel av mig att sätta det inom citat eftersom det uppfattas som ordagrant.
F Strage | 10 september 2008 10:15
Cyril, jag föredrar att du citerar mig ordagrant än citerar mig fel. Så här skrev jag i den första versionen av Ice Cube-recensionen i DN: ”Ice Cube beordrar oss att göra W-tecken med fingrarna för att hylla amerikansk västkustrap. ’Westcoast’-tecknet är en lika urvattnad popkulturell kliché som hårdrockens djävulstecken. Men den här kvällen känns det bara som en symbol för fantastisk musik, omåttligt underhållande hiphop som får en att vackla ut i sommarnatten och känna sig gladare än barnen som skriker i Gröna Lunds karuseller på andra sidan vattnet, stöddigare än förbandet Kartellen som ägnar en halvtimme åt att berätta varför Gottsunda utanför Uppsala är det nya South Central.”
Jag kallade dem alltså stöddiga, inte snälla, och jag jämförde dem definitivt inte med åkattraktionerna på Gröna Lund. Men det var förstås en megatabbe att skriva att de kom från Uppsala. Det felet är åtgärdat i versionen som ligger på DN:s sajt.
Snook | 10 september 2008 10:42
"90 tals Pop Beats" är väl att ta i?
Det låter väldigt "Boom Bap" hip hop om ni frågar mig..
Cyril | 10 september 2008 12:14
Tack för upplysningen Fredrik. Jag har missuppfattat innebörden i den där meningen. Men eftersom du i texten känner dig stöddigare än Kartellen och du är snäll blir även Kartellen snälla... :)
F Strage | 10 september 2008 13:43
Snäll? Jag är bad to the bone. Vi ses!
Jim | 10 september 2008 16:20
Im a loser baby.. so why dont you kill me....
Blä | 10 september 2008 18:38
Barnsligt.
Kartellen | 10 september 2008 22:29
Bra där Strage,no hard feelings.Vi tog bort våran blogg.Peace.
Strang3 | 11 september 2008 00:48
Bransligt minst sagt, sen om man ska parraleller så finns det ett Norsk blackmetal band där 1 medlem sitter inne för mord på den andra, och den tredje käkade av den som blev mördad för att kunna titulera sig kanibal, och den fjärde sitter inne för flera kyrkbränder osv...
j | 11 september 2008 08:44
strang3 fel fel fel, det norska bandet är mayhem, och den bandmedlemmen som mördade en annan heter varg vikernes, och det är även han som sitter inne för kyrkbränder. och ingen i bandet har ätit av någon annan. däremot så har dom ett skivomslag med en bild på en utav medlemmarna som sköt sig själv i huvudet, bitar utav hans kranium bärs också som halsband utav någon av medlemmarna.
Hamid | 11 september 2008 10:19
Artikel vara mycket bra. Jag se fram gangstrar rappa svenska!
Kartellen | 11 september 2008 10:30
Var inte det ett ritualmord?
gettostylish | Hemsida | 11 september 2008 11:21
Kartellen e tyngst svär på allt! Riktig gatu rap! ÄNTLIGEN!
Alfred | 11 september 2008 12:51
Hämtas upp i en Hummer! Klimatvandaler! Finns det verkligen inga miljömedvetna gansterrappare. Det var i för sig rätt att råna flygtransporten. Flyga pengar är totalt onödigt när det finns internet. Men ändå, en reporter medveten om klimatkrisen borde ställt sig frågan: Hur hjälper detta miljön?
Hur kan vi minska beroendet av fossila bränslen?
Re: Alfred | Hemsida | 11 september 2008 16:35
Jag tror det var en sådan här hummer de blev hämtade i...
http://www.biltipset.se/2008/09/10/hummer-som-miljobil/
JJ | 11 september 2008 18:38
Jag har förstått att såna här fordon kallas Hummer i vissa coola kretsar:

http://www.parnes.com/hpvsblog/archives/Dirkies/2007_0814Image0019.jpg
jepp | 11 september 2008 19:43
Det är kanske inte fullständigt som Ice Cube säger, att de ska bedömas för sin musik men jag undrar över hur artikelförfattarens, och redaktionens nyhetsvärdering såg ut. Var det mer "kriminella rappare lagom provocerande och lagom exotiskt" eller diggar de verkligen Kartellens hip hop så mycket att de valt att lägga dem bredvid Hedi Slimane, Sølve Sundsbø?
Roger | 11 september 2008 21:24
kartellen verkar vara ett gäng skärpta killar i hur de svarar på kritiken; med ödmjukhet men utan att vika sig! så har man sin heder i behåll. all respect! lycka till med skivan och ert projekt. alla som har nåt att säga får kritik. annars blev väl inget viktigt sagt.
Martin | 12 september 2008 13:01
Tycker inte det är ett dugg provocerande. Fokus ligger ju helt klart på musiken och lyssnar man på deras hemsida är det bra låtar med texter som tillför något nytt och fräscht. Det här behövs Petter är ju rena Tore Skogman och Snook och Schmidt håller lägre nivå än Just D - de har ingenting med hiphoppens ursprung att göra.
araben | 12 september 2008 14:21
mannen det finns bara en gud man kan inte gå runt att va nojig för några ghetto typer i våra länder sprängs bilar bussar upp i skyn sluta vara så balla om ni vill vara hjältar kom till irak.. allah u akbarr..ramadan mubarak..palestina 4 life
Salieri | 12 september 2008 17:16
Lyssnade på musiken och texterna på hemsidan, tungt som fan - skulla passa bra som filmusik till "snabba cash"
Salieri | 12 september 2008 17:35
Lyssnade på musiken och texterna på hemsidan, tungt som fan - skulla passa bra som filmusik till "snabba cash"
Oscar | 12 september 2008 23:58
den stöddiga tuffheten är en dagsslända, den kan man lämna därhän. intresset finns i musiken; rytmen och beatsen och - inte minst - i texterna: de står sig! som "amatörer" som inte har hållit på särskilt länge tycker jag att de har kommit rätt långt på kort tid (?) och det är inte bara en pr-grej som nån skrev tidigare. konserten på kägelbanan var inte helt lyckat men som deras första framträdande heller inte dårligt, jag var på nattklubbem 02 när de spelade och där funkade liveframträdande mycket bättre. alla artister behöver arbeta fram sina framträdanden inför publik, men jag väntar med spänning på skivan!
Greger | 13 september 2008 00:22
förövrigt tycker jag det aftonblaskan skrev om kartellen att de "skryter med sina brott" är rena skitsnacket. ingenstans av det jag har läst i denne intevjun eller på deas blogg kan jag se att de skryter om sina brott - eller är det nåt jag har missat?
expert | 13 september 2008 16:30
Aftonbladet ville väl "skapa" en mer dramatisk "artikel" så dom har väl antagligen gjort det dom är experter på: tolkat hela storyn så som det passar dom.
Tore | 13 september 2008 21:49
Bästa artikel om svensk hiphop som jag läst! Någonsin.
Petter | 14 september 2008 11:29
Nu kommer i alla fall Ken att få göra tid, för våldtäkt på en 15-åring, frågan är hur högt det rankas på gangstalistan...
http://gd.se/nyheter/1.126953
WTF? | 14 september 2008 12:29
"Sitter man på en avdelning utan invandrare slipper man dela den med pedofiler, våldtäktsmän och tjallare."
Ursäkta Cyril, men vad FAN menar du med den meningen?
WTF? | 14 september 2008 12:33
"Sitter man på en avdelning utan invandrare slipper man dela den med pedofiler, våldtäktsmän och tjallare."
Ursäkta Cyril, men vad FAN menar du med den meningen?
Cyril | 14 september 2008 14:19
Av någon anledning är avdelningarna i Finland med finnar som de på våra svenska fängelser fast utan invandrare, alltså att sexförbytare och tjallare inte får sitta med dom. Avdelningarna med etnisk tillhörighet är däremot rent etniska, alltså spelar det ingen roll vilket brott du gjort, är du romer får du sitta med andra romer i vilket fall som helst.

I en sådan här lång artikel klipps mycket bort i slutstadiet för att så mycket som möjligt ska med, jag antar att det är därför det står så som det är och inte utvecklat varför.
WTF? | 14 september 2008 14:49
Men, fortfarande, är det bara invandrare som är pedofiler, våldtäktsmän och tjallare?
Cyril | 14 september 2008 15:04
Nej, du verkar inte fatta. Finska pedofiler får som i Sverige vård på skyddad avdelning. Är du däremot en arabisk pedofil slängs du in på en avdelning med 20 andra araber som kan vara rånare, tjallare, inbrottstjuvar, våldsbrottslingar what so ever. Det här är tråkigt både för den arabiska pedofilen som inte får vård utan stryk och för hans medfångar som får sitta med honom trots att de inte vill. Alltså ett fängelsesystem som är rasistiskt i sig men kanske inte så förvånande eftersom det är Finland vi talar om.
stewie wonders | 15 september 2008 10:27
Han sitter alltså med finnar vilket måste vara värdelöst eftersom han inte får någon backup om nån jiddrar med honom... låter jobbigt att sitta i finskt fängelse... Varför sitter han i finland om han var misstänkt för att vara inblandad i mordet på golar turken? var inte han svensk/turk?
jb | 15 september 2008 18:14
wonder/ mordet skedde på finsk mark då sitter man där eftersom han blev doömd i finsk domstol...
Fittja Boys | 17 september 2008 13:53
Feeett att dom diggar latin kings och att dom har beats från The Salazar Brothers som fortfarande reppar gatan och inte sålt ut som deras förre rappare...
Thunderstruck | 17 september 2008 20:27
Visa kartellen respekt gubbar! Vi som gjort våran volta på lång mycket lång tid vet vad kåken är.
I Finska fängelser är det inte alls lika trevligt som i Sverige. Det enda man har att göra kreativt med nytta på insidan är att träna.de klippte gymmen inne på kåken så vi inte skulle växa
rökning förbjuden inom hus. På natten kortslöt man koppartråd för att få eld. När de såg det fick du till sägelse.efter tredje gången sa du till plitarna jag skiter i era jävla regler. vem är ni att bestämma över min rökning. då blev det isolering i tre dygn. nu är det hårdare regler. samhället knullar din hjärna psykiskt för att försöka få kontroll på dig. Men som sagt, i finland är det betydligt tuffare än Sverige. Visa Kinesen respekt.Visa kartellen det med. De är här på riktigt.De är inga jävla wannabe. Om jag haft denna musik under voltan som kartellen ger ut, kunde man känna att man lever med allt som händer. Tyvärr visar folk i ens omgivning vem de verkligen är när man får lång volta, en del bara glömmer bort en, speciellt de som är skyldiga en pengar. när man sedan muckar blir de polare igen och tror att allt är som förr. Man blir klarsynt och väljer med kritiskt granskande ögon man vill ha i sin omgivning. 100 gubbar. Kartellen, Ni gör ett förbannnat viktigt jobb, ni visar vad verkligheten är hur den ser ut, ni har upplevt den, ni lever i den. Det krävs guts to do that. Så respekt för dem bröder och systrar. Många hälsningar till kinesen, Stay sharp, fokus, forsätt med musiken, det är det som får en att genom gå dagarna och nätterna på in sidan. Era texter når en in i märgen för att stanna
Kartellencrew | 18 september 2008 01:14
Thunderstruck: WORD!!
wikkanFTW | 18 september 2008 08:47
fett najs.. peace keep it up gatan!
Ruben | 18 september 2008 17:50
http://www.youtube.com/watch?v=tf3vyJzt9Lc

lite värme till alla frusna kriminella och deras barn,
paul | 18 september 2008 18:42
tack för tipset Ruben - vilken otroligt skön låt!
den värmde verkligen!!! (det behövs mer än gangsterrap när man sitter på kåken)
Gideon | 20 september 2008 18:59
Hoppas skivan går bra!
Lycka till och må gud vra med er.
Buno | 20 september 2008 23:12
så länge dom har fel bild av dig
har dom spelat bort
varje möjlighet att skada ditt liv
tobbe | 21 september 2008 13:55
lägg av
Annah Björk | 21 september 2008 20:32
Kartellen är viktig för svensk hip hop, lika viktig som latin kings var på 90 talet...
Good luck guys!
Gatan | 22 september 2008 21:15
LOOOSERS!
Petter | 23 september 2008 14:14
Lär dig stava till loser
Lillemor | 23 september 2008 18:26
Stärkaste texterna jag har hört av en svensk rap-grupp - gangsters eller inte - hittils
benedicto | 24 september 2008 02:53
NER KOMMER NI TILL HELSINGBORG SKULLE VA KUL ATT SE ER LIVE KARTELLEN
Mefesto | 24 september 2008 16:43
Väldigt välskriven och intressant artikel!
aaw | 24 september 2008 18:53
mycket underhållande! cyril är egentligen donnie donut va? och det här är tänkt som en övertydlig parodi på gangstaklichéer?
lil yo | 25 september 2008 02:40
Töntar .. kan inget om rap!!
lil yo | 25 september 2008 02:47
Töntar .. kan inget om rap!!
lil yo | 25 september 2008 02:47
Töntar .. kan inget om rap!!
Majesty | 25 september 2008 20:26
All kredd till Kartellen och Cyril som reppar gatan! Och Rodeo. Annars handlar allt om medelklassen, den här artikeln var annorlunda. Om Sverige idag!
KRS1 | 25 september 2008 21:32
Om någon kan ge mig 1 exempel på svenska rappare som skriver samma typ av texter så ska jag ge mig! Men tyvärr grabbar...det här är början av en ny genre inom svensk Hiphop.
Beviset finns på www.myspace.com/kartellen
79660 besökare sen april 2008.
Undrar vad alla hiphopkillar från söder tycker om detta.
Jag säger bara en sak till Petter och gänget.
Vinden har vänt!
KRS1 | 25 september 2008 21:36
Om någon kan ge mig 1 exempel på svenska rappare som skriver samma typ av texter så ska jag ge mig! Men tyvärr grabbar...det här är början av en ny genre inom svensk Hiphop.
Beviset finns på www.myspace.com/kartellen
79660 besökare sen april 2008.
Undrar vad alla hiphopkillar från söder tycker om detta.
Jag säger bara en sak till Petter och gänget.
Vinden har vänt!
Wayne | 25 september 2008 22:22
Jo, det är ju också ganska märkligt att det verkar råda lite moralpanik bland misslyckade journalister. Var det inte Petter som i karriärens begynnelse fick sin första löpsedel genom att nita Fredrik Strage? Idag spelar han förvisso inte hård längre men han har kommit undan ganska lindrigt. Så försöker de döma ut Kartellen utan att de än så länge inte verkar ha skadat någon murvel. Kartellens musik är tung, det är viktigast. Keep up the good work!
Roger | 25 september 2008 23:40
"Grabbig stöddighet med vapen i hand" Nåväl."Gangsterrappare" leker säkert med elden mer än bloggskribenter gör, men med dessa "bilder" av sig själva vill dessa killar - med sina låtar - berätta om vad som OCKSÅ sker i våra slitna segregerade förorter, de vill berätta för dom som har suttit eller sitter av tid på kåken. Dessa killar vill få tillbaks lite EGENVÄRDE - tro det eller ej - genom musiken och med att visa fram det enda de har makt över - sina egna liv! All heder till Cyril som en av få svenska journalister verkar ha fattat detta
en från österåker/beateberg/svartsjö.. | 25 september 2008 23:58
tunga ni e men det visste jag redan.. keep it real! Sebbe jag har sett dig HAHA!!
The Voice of Hip Hop & RNB | 27 september 2008 13:11
Bästa Bästa!
Bra musik!
Behövs att någon rapporterar om verkigheten, att höra Kartellen kändes som första gången man hörde Latin Kings, det är skönt att NÅGON berättar om verkligheten alla andra rappare tycks hellre blunda och rappar om vad som helst bara det rimmar. Tycker dock att man ska respektera alla typer av rappare, det är ändå folket som i slut ändan väljer sina representanter ...och Petter, timbuktu, Snook och alla de andra är bara sig själva , det ska dom ha kredd för. det vore konstigt om Magnus Schmidt gjorde gangstarap..Problemet är snarare radio och media som väljer att inte spela eller stödja alla varianter av svensk hip hop.
Hur ofta får man höra Ken ,Advanced Patrol, Latin kings, Världish, Stor, ison & Fille, AFC + alla andra förortsrappare i Nrj eller Voice????
Tack Cyril för att du lyser upp för resten av sverige inte bara att det finns "gangster rap" i Sverige, men också att det finns en hårdare verklighet i förorterna idag än för 10 år sen.
Angola | 29 september 2008 20:18
Hej jag är tuff och kriminell och jag skryter om det!!
Daniel | 29 september 2008 21:05
Jag antar att jag bara är en dum rockare, men detta är ju bland det mest chauvinistiska och korkade jag sett på länge.

Artister bör leva efter samma regler som alla andra. Hade en anställd någonstans begått ett brott så blir de uppsagda, när en rappare begår brott så ökar försäljningen. Det är sjukt!

Det finns inget stort i att döda en annan människa, till Sebbe och de andra. Sluta använda respekt som något meningslöst uttryck och börja istället visa respekt genom att välja ett liv som inte innebär skada för andra.

Det är respekt!
Raje | 29 september 2008 23:22
tuff kriminell bosatt i en cell
Pun | 29 september 2008 23:47
Intressant artikel. När man lyssnar på låtarna tycker jag det här är bättre än Petter och Snook och den där rappen för den säger absolut ingenting. Även om jag inte beundrar kriminella tycker jag Kartellens texter är betydligt mer intressanta. Dessutom säger de något om dagens Sverige.
Roger | 30 september 2008 10:24
Daniel - självklart vore det önskvärd att alla artister och andra vore fina, trevliga och rättskafna människor - men så ser inte världen ut. De kriminella lever mitt ibland oss både på hög och låg nivå(inte bara i våra förorter). Om Kartellen kriminella bakgrund ökar försäljningen av deras musik vet vi ingenting om (även om media kanske tycker det är spännande med "kriminella som rappar")för det kommer först och sist vara MUSIKEN och TEXTERNA som avgör om de säljer eller inte. Och var i denna text tycker du det står att "det är stort att döda en människa?" INGEN tycker det! Men människor dör på våra gator och det vore obegripligt tråkigt om INGEN artist brydde sig om att beskiva vad som sker - eller vad? Alla sånger kan inte handla om "kärlekslängtan" även om mång en popartist verkar tro det.
Plutten | 30 september 2008 23:25
Grattis till uppmärksamheten på Svd's ledarblogg, de framstod som fascister när de gnäller att ni är socar. Nästan värre än den där matskribenten på DN-bloggens inlägg. Kul att ni fått ut ert budskap. Äntligen har programmen fått sin röst hörd hos borgarpressen, tack vare Kartelln.
Prutten | 1 oktober 2008 11:41
Ja:

http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=9531
Steffo | 2 oktober 2008 09:50
Kartellen är svensk raps räddning, helt klart.
Marcuzza | 5 oktober 2008 20:23
Kartellen Kartellen Kartellen YEAH ÄLSKAR ER GRABBAR !! REAL OG !! RESPEKT !
Marcuzza | 5 oktober 2008 20:27
Kartellen Kartellen Kartellen YEAH ÄLSKAR ER GRABBAR !! REAL OG !! RESPEKT !
micha the greek | 6 oktober 2008 12:54
riktigt fett att det rullar på å låtarna är riktig tung gung en till växel och plattan i mattan för jag vill höra mycket mera
Dregen | 6 oktober 2008 23:03
Intressant artikel!
Icky | 8 oktober 2008 20:11
Det är ett stort problem att tidningar som Rodeo och Kingsize bara riktar sig till medelklassen. Men det är för att pengarna finns där. Något som alla penga-kåta säkert förstår.
Det är grymt att det hörs röster från orten. MEN det känns som att de här killarna inte har en aning om vad hiphop är. Som att de har läst Murder Dog Magazine och bestämt sig för att rappa. De är helt talanglösa.
Vore skönt att höra från några riktiga artister i Sverige snart.
Det är ju så det är | 8 oktober 2008 20:32
Jag sätter tusen spänn på att 90% av alla kommentarer på den här sidan skrivits av en och samma person. Och att han är med i Kartellen. Vem fan orkar bry sig om de här totalt talanglösa nollorna? "Kinsesen", vad fan är det? En karaktär i Rush Hour 3?
Roger | 9 oktober 2008 06:51
Icky! du som verkar ha koll på "hiphop" kan kanske ge oss ovetande lite tips???
Gudrun | 9 oktober 2008 10:00
Läste artikeln först idag efter att DN Kultur hyllat den. Riktigt bra läsningen och när jag hör låtarna på deras hemsida tycker jag det låter nytt och fräscht. Får lite samma känsla som när jag hörde Latin Kings första gången. Tvärtom tycker jag dom verkar ha stenkoll på hiphop för det är så här det ska låta!
Paul | 9 oktober 2008 12:15
Nåja, med din tvärsäkerhet " det är ju så det är"
har du nog förlorat "en lax" då jag absolut inte är med i "Kartellen"! Men många tycker till skillnad från dig och Icky att dessa "talanglösa nollor" som du kallar dom har mer att komma med än merparten av dagens svensk hiphop då de förmår beskiva en verklighet som du och dina likar uppenbart inte känner till.
Marcuzzzza | 9 oktober 2008 16:12
Jag undra när kläder från Kartellen kommer skulle lätt köpa kläder ifrån er :D Gillar era jackor ;) pz
Roger | 9 oktober 2008 20:28
Kolla Kartellens hemsida Marcuzzzza
kartellencrew | 9 oktober 2008 23:39
Calle Fleur din lilla råtta, vi vet att du o matskribenten smygdissar här. DN hyllade artikeln idag. Du o matskribenten har noll koll. Det är bevisat. Det hette ju "typexemple 1a på genomusel sensationslysten journalistik." haha! Cyril äter upp er båda två till frukost. VÄrsta jag har hört. Vem är det som är loosern här?? F.T.P F.T.W
streetsmart | 13 oktober 2008 12:57
Respekt! Svensk hiphops räddning! Bästa nånsin!
TUNGT! TUNGT! TUNGT!
fucking love it...
Goethe | 15 oktober 2008 17:08
Bra jobbat guys, och riktigt bra skriven artikel av Cyril, intressant hela vägen, bra research!

Tänk på ert ansvar bara, idag 330000 lyssnare, många av dessa lär vara ungdomar som är på väg ut i livet; det jag försöker säga är att ni kommer påverka väldigt många människor. En polare till mig började med droger på grund av Latin Kings texter (nu är han fast), risken finns att ni har samma inflytande på ungdomar. Respekt till att ni inte försöker glorifiera kriminalitet, dock känner jag, när jag kollar på er myspace, att det kriminella livet visas upp som nåt jäkligt flashigt och glassigt.. Det budskap jag hör i texterna (har lyssnat igenom ett par gånger) är ganska ofta att de som är "äkta" inte backar och klipper folk. Många kommer vilja vara som ni, många kommer klippa folk just därför.. eller så är jag bara övernojig.. hur som helst, jag är uppvuxen i medelklass, röstade på alliansen (men har nu ångrat det bittert), lever ett lätt liv men tycker ändå att det ni gör är viktigt. Jag hoppas ni förvaltar detta bra, peace!
Roger | Hemsida | 16 oktober 2008 19:02
Goethe, det är bra att du tar dessa killar seriöst för det verkar ju så med ditt inlägg här. Men jag ställer mig frågande till hur stor "negativ påverkan" musik har - det vare sig hiphop eller 60-70 tals rock och popmusik (många låtar var MYCKET "drogromantiska" på den tiden oxå men det var nog inte musiken i sig som gjorde att vi unga "tände på" och testade olika droger) -det var hela vår miljö, våra "flummiga vänner" och "stämningen" snarare. Det var inte "Lucy in the sky with diamonds" som gjorde att jag testade LSD, men musiken var där och gjorde snarare livet lite lättare att bära. Sen kan vi tänka på vad "orsaken" är till att det går snett för många av kidsen ute i miljonprogrammen där kanske merparten av kartellens fans bor. Samt bland de "bröder" som sitter på kåken. Glöm inte ätt många av kartellens erfarenheter hämtas från fängelse och häkten och det finns ingen jävla romantik i att sitta inlåst i åratal! (även om en del verkar tro det). Kartellen är först och sist en hjälp och en uppmuntran till dessa bröder som sitter av tid. Förövrigt handlar det i mångt och mycket om vilka möjligheter man har här i livet som ung; familjen, skolen och fritiden ska helst fungera. Om du är omgiven daglig av problem och destruktivitet - vad tro du händer då? Är du svag fins drogerna. Är du stark tar du dig antigen därifrån ELLER slår tillbaks. Det är så det fungerar för väldigt många i denna sjuka värld. Detta är mitt intryck av vad kartellen sysslar med; visa denna världen för dom som orkar lyssna.
streetsmart | 17 oktober 2008 22:50
Vår lessna justitieminister uttalar i en intervju jag hörde att ”allmänheten kräver hårdare straff för brott som grov misshandel och för återfallsförbrytare”. Men käre fru justitieminister; det är väl inte allmänheten som ska stifta våra lagar? Förmodligen är det bara ett utslag av ”populistiskt politikersnack”. Borgarna i alliansen har ju lovat ”skärpta straff” länge och kvällspressens löpsedlar har väl skrämt upp folk med alla skriverier om ”farliga kriminella” som ränner runt i riket på fri fot. Men vad tror ni priset blir för detta förutom ett antal miljoner som kriminalvården (läs skattebetalarna) ska punga ut med till nya fängelser? Nöjdare och mindre brottsbenägna fångar redo för samhällslivet när de kommer ut efter 8 år istället för 6 år? ....

Tro det den som vill. ....

Långa straff skapar vanmakt, hat och frustration. (Lyssna på killarna i hiphopgruppen Kartellen www.myspace.com/kartellen och ni kommer att förstår vad jag menar). Det finns knappt någon rehabilitering värd namnet på svenska anstalter. Meningslösa dagar segar fram med menlösa aktiviteter, antigen på en verkstad eller i ett klassrum fylld av gamla pundare som säger sig vilja ”studera” (de som inte orkar jobba). Du ska vara mentalt mycket stark för att klara studier under sådana villkor - oftast helt hänvisad till ”självstudier” utan lärare. Och ju längre straffet blir ju svårare blir det att hålla sig borta från knarket som flödar in på anstalterna. Vad återstår? Bygga muskler i gymmet!....

När man sen kommer ut så ska man börja om. Jobb och bostad krävs för att orka. För att VEM SOM HELST ska orka. Och fixar man inte det så uppsöker man gamla ”kompisar” heller än gamla soc-tanter och sen är man fast i skiten igen. ....

Detta är verkligheten för väldigt många svenska interner. ....

Vad har väl jag att komma ut till? ....

.. ..

Jag menar; satsa heller dessa miljoner på vettiga verksamheter i nuvarande anstalter och på EFTERVÅRDEN. Försök samordna de ”goda krafter” som ska - eller i varje fall borde - finnas till hands når fångarna kommer ut; arbetsförmedlingen, socialkontoret och inte minst bostadsförmedling. Olika behandlingar och ställen för missbrukare måste också kopplas in i samma eftervårdsprogram. ....

Som det ser ut i dag knäcks man på vägen MELLAN alla dessa instanser. ....

Jag hade själv fortsatt mitt missbruk om jag inte hade fått hjälp. ....

Dels av en god vän som idag är min arbetsgivare. Han trodde på mig då ingen andre gjorde det. Nu har jag både jobb och bostad och är en nykter alkoholist. Det som oroar mig mest är alla dessa unga killar och tjejer runt om i stan och i många förorter som självklart söker spänning och tycker livet är skit om det inte ”händer nåt”. ....

Unga vildar på 15 år som tar vilka risker som helst för lite ”action”. ....

Sen åker de fast för skitsaker och rakt in i brottsregistret för flera år. Kanske lugnar några ner sig, söker jobb och arbetsgivare vill nu se ”utdrag ur brottsregistret” och sen var det inget mer med det jobbet. ....

”Vad gör vi nu? Hur fan skaffar vi cash”? ....

”Den som inte har han tar”. ....

.. ..

Där jag växte upp på 60-talet fanns det vuxna män som vi ungar såg upp till. De flesta var knegare och kunde umgås med ungdomar på fritiden utomhus. Om någon gjorde når dumt tog de tag i det själva. Kan inte minnas att någon ringde polisen. Dessa vuxna ser man inte längre. Ungarna är vilsna. De som rör sig på stan eller över förortstorget på kvällarna är helt andra män med andra värderingar. ....

De ”skyddar” småkillarna på sitt sätt och det kan jag förstå. ....

Vem skulle annars göra det? ....

Föräldrarna som sitter hemma framför TVn? ....

Fältassistenterna som inte längre finns där ute? ....

Det är en tuff värd att växa upp i när vuxna sviker. ....

”Vem fan är ni att klandra oss” som rapparen säger när han åker fast.....

.. ..

Varför - fru minister - tittar du inte till vårt grannland Norge och din kollega där? I en artikel ”Gör porten vid” i tidningen Morgenbladet ....

( www.morgenbladet.no ) står det om hur han och regeringen vill MINSKA strafftiden och heller satsa på INNEHÅLLET i fängelsestraffet. Intensionen är färre fångar i norska fängelser. ....

Man vill använda ”straff som verkar”. Deras forskning visar att ”samhällsstraff” fungerar mycket bättre än fängelsestraff och leder till lång färre återfall. ....

Det handlar om ”vägen tillbaks”....

När ska våra svenska politiker börja fatta det?....

.. ..
TUNGT! HÅLLER MED TILL110%
soi 6 | 18 oktober 2008 11:55
allt e bara jävla bull på med luvan och kör sen drar man till pattis och chillar.Marinan walking street mm
Ziggy | 18 oktober 2008 17:39
Hårt sätts mot hårt. Man får inte glömma att gangsta rap uppstod i slutet av 80-talet delvis på grund av att Bush d.ä. och Reagan införde hårdare straff, en hårdare kriminalvård och nyliberal ekonomi
PENGAR GER FRIHET! | 21 oktober 2008 08:35
mycket bra inlägg av streetsmart :D mycket bra där :)
Roger | Hemsida | 21 oktober 2008 14:57
"STREETSMART" SAXADE INLÄGGET FRÅN MIN BLOGG.
HELT OK! HÄLSN. ROGER
Siran | 24 oktober 2008 12:44
Här är en ny intervju med Kartellen som www.zitiz.se har gjort. riktigt bra!

http://www.zitiz.com/kultur--noje/kartellen-som-tar-ton-__21114
128 | 31 oktober 2008 11:43
kartellen e tunga !!!!!
Jojje | 11 november 2008 21:03
Kartellen på Z TV presenterar onsdagen 19 nov
Husby | 17 november 2008 20:27
nån som vet vart man kan ladda ner deras album

Skriv kommentar


*




Clash City Rockers

> Under apartheid var rocken de vitas musik, men utan ett tydligt förtryck eller motstånd har gränserna suddats ut. Johannesburgkvartetten Blk Jks är ljudet av ett nytt Sydafrika och deras episka rock räknar både Bono och Diplo bland sina fans. Läs mer

Svensk filmfestival i Paris

> Idag är det sista dagen för den Nordiska filmfestivalen som huserat i den gamla biografen Pantheon i Paris femte distrikt. Veckan igenom har varit gynnsam med riktigt kvalitésfilmer. Läs mer

Martin Luther King made in China

> Lei Yixin bredvid sin stenstaty över Martin Luther King. USA:s första svarta astronaut, en kinesisk stenhuggare och en kristen frihetskämpe. Nej, det handlar inte om castingen till Independence day utan om huvudpersonerna i en - på flera sätt gigantisk – amerikansk konstdebatt. Läs mer

Fotbollens räddare i nöden

> Det finns en viss typ av intellektuella som känns igen på deras "äkta" intresse för fotboll. Det går inte riktigt att angripa för det är verkligen ett äkta intresse. Om man råkar avlyssna en konversation av en "intellektuell" som till exempel pratar med en "supporter", säg vid Björns Trädgårds T-bana, är det absolut inte så att den "intellektuelle" inte vet vad han hon pratar om. Läs mer

"Klassiskt journalistiskt hantverk"

> När Nina Björk i våras tilldelades Gerard Bonniers stipendium för kulturjournalistik på 128 000 kronor löd en del av prismotiveringen: ”Hon utgår alltid från sig själv. Hon talar aldrig från någon annan position än sin egen”. Läs mer

"Det är helt inne med en vit man med högt hårfäste på sin rap"

> För fyra år sedan mixade Danger Mouse ihop Jay-Z:s The Black album med The Beatles The White album. Resultatet blev en av decenniets mest omtalade mash-ups. Nu har Jay-Z blivit ihopmixad med de brittiska popbanden Coldplay och Oasis. Läs mer

Äg ingenting!

> Vintagebutiker som säljer mode på kommission ploppar upp överallt och Blocket, där människor annonserar ut saker de tröttnat på, är större än någonsin. Samtidigt kan man hyra den senaste it–väskan på nätet. Läs mer

Vad tycker medelklassen?

> Tendenser och teorier i all ära, men hur ser transferekonomin ut i praktiken? Vi frågade fyra ganska typiska livsstilskonsumerande stockholmare om deras köp– och säljvanor. Anders Fredriksson, 38, arkitekt Vilken typ av produkter har du främst köpt och sedan sålt vidare? Läs mer

Intervju: Martin Lilja

> 1. Varför flyttar Galleri Loyal från Stockholm? – Vår pågående utstälning med Suzannah Sinclair är Loyal's sista i stockholm. Den går till 28:e november. Om allt går enligt planerna öppnar vi i hamnen i Malmö i april 2009. Läs mer

Kritikerimmunitet

> En kompis till mig recenserade en Neil Young-konsert för några år sedan. Det var på den tiden när Neil tyckte det var en bra idé att göra träiga, oklara och jättelånga (är något långt är det viktigt nämligen) rocklåtar om fiktiva städer. Läs mer

Rodeo-redaktionen tipsar #3

> Daniel Björk, chefredaktör 1. Vad händer i helgen? – Kan tyvärr inte avslöja vad som händer i helgen eftersom det skulle underminera en överraskning. Men det jag kan berätta är att jag äntligen tänker se Christian Boltanski-utställningen på Magasin 3. Läs mer

RUBEN HJÄRTA VERKLIGHETEN

> Efter kritikersuccén med Gitarrmongot och en inåtvänd dokumentär om kärleken till det egna gänget är Ruben Östlund tillbaka med långfilmen De ofrivilliga. Rodeo tussade ihop den Canneshyllade regissören med en annan egensinnig filmskapare: Alexandra Dahlström. Läs mer

Intervju med Johanna Billing

> Ikväll på Malmö Konsthall spelar Sveriges kanske bästa konstnär Johanna Billing, tillsammans med banden Blood Music Karl jonas Winqvist) och Vitpäls, som har beskrivits som en "koloss på lerfötter". Vitpäls är ett organiskt band som skiftar medlemmar och form beroende på dag och plats, oftast är det tio personer som samlas kring den ovanliga kombinationen reellt modern text och starka melodier. Läs mer

Mossigt

> Banksy har gjort det, Takashi Murakami har gjort det, Lovisa Burfitt har gjort det. Alltså konst som handlar om fotomodellen Kate Moss. Från och med den 4 oktober kan man se det senaste bidraget till den stadigt växande genren Kate-konst i London: en 50 kilo tung solid sfi nx i rent guld. Läs mer

Rodeos modesamtal i liveversion

> Varje säsong samlas Rodeos expertpanel för att diskutera de senaste strömningarna och tendenserna inom mode och trender. Det senaste samtalet kan du läsa i Rodeo nummer sju som fortfarande finns ute. Läs mer

Ljuset i tunneln heter P.O. Enquist

> Att ägna dagarna åt att läsa böcker är ett riktigt skitliv. Arbetet är i sig mycket krävande. Tarvar ett nästan övermänskligt mått av koncentration. Åtta av tio böcker är dessutom dåliga. Läs mer

Disco Noir i Malmö, 1/11

> Läs mer

Tomhet, dekadens och frihet

> Jag kan ändå älska att HBO sa nej till Mad men. Det ger ett löfte om porr i någon form. Om HBO säger nej till en relationsindränkt serie i fina USA-miljöer med undertryckta aggressioner, det manliga psyket och k-märkt jargong måste serien vara riktigt funky. Läs mer

Elin Alvemark: Kära Rodeo

> Kära hipster, Hej, jag heter Elin och jag är hipster. I dag är jag väldigt tacksam över mitt liv och över att slippa vara en tönt, för det har nämligen inte alltid varit så! Läs mer