På tal om möten med ikonstatus...(i alla fall rent bildmässigt)

Hellooo Mr Lagerfeld, Ghesquière, Simons Humberto Leon (Kenzo), Marc Jacobs (Marc by Marc Jacobs), Riccardo Tisci (Givenchy), Karl Lagerfeld (diverse, Chanel), Nicolas Ghesquière (Louis Vuitton), Raf Simons (Raf Simons, Dior), EJ i bild: Phoebe Philo på Céline Gruppbild allihop! Säg: D'-A-R-G-E-N-T Antalet straighta i denna bild motsvarar även antalet kvinnor... Win some lose some :( (Snodde bildtexten från LVMH:s pressrelease) Ska vi prata om när Riccardo Tisci mötte Raf Simons mötte Nicolas Ghesquière mötte Karl Lagerfeld mötte Phoebe Philo etc etc osv? Det var ju den 28 maj, när LVMH:s nyinstiftade pris riktat mot ny, ung, modetalang tilldelades Thomas Tait. Ett par veckor sedan med andra ord, med jag har varit småbesatt av de där bilderna sedan dess. De är ungefär i klass med den här? När Karl Lagerfeld och Yves Saint Laurent vinner ullsekretariatets pris för bästa design (kappa respektive klänning) i Paris 1954. Jag vet att det även ska finnas gruppbilder från ca 90-tal med den tidens mest prominenta designers, där bl a Martin Margiela finns med i form av en tom stol. Tagna på kanske Paris-Operan? Men kan absolut inte minnas fotografens namn och därmed inte googla fram dessa. Har för mig att det var typ Azzedine Alaïa, Gaultier, Thierry Mugler, Claude Montana...och ett rött draperi som bakgrund. Minns ej mer än så. (Hjälp mig gärna!)   Well. Thomas Tait vann ju då det där priset. Marc Jacobs, Humberto Leon, Riccardo Tisci, Karl Lagerfeld, Nicolas Ghesquière, Phoebe Philo och Raf Simons utgjorde juryn tillsammans med tre EXTREMT franska personer: Delphine Arnault (dotter till stenknösusen Bernard Arnault, överstechefen på LVMH), Jean-Paul Claverie ("rådgivare" till Bernard) samt Pierre-Yves Roussel (VD och styrelseledamot på LVMH). Värt att märka: Alla de stora namnen i LVMH:s största varumärken (Lagerfeld som representant för Fendi, ej Chanel) fick vara med (läs tvingas) i juryn, dock ej Puccis norske chefdesigner Peter Dundas. Ej heller Donna Karan. JA – Lvmh äger ju då Céline, Dior, Donna Karan, Pucci, Fendi, Givenchy, Kenzo, Marc Jacobs, Louis Vuitton, Loewe, Nicholas Kirkwood, R. M. Williams, Sephora, Benefit, Guerlain, Make Up For Ever, Parfums Christian Dior, Bulgari, De Beers, Hublot, TAG Heuer, Belvedere, Dom Pérignon, Hennessy, Krug, Moët & Chandon, Veuve Clicquot.....och det var inte ens allt. Detta gör LVMH till den största "lyxproducenten" i världen. Den 28 maj delade de ut detta pris om 300 000 euro till den mest spännande, nyskapande och talangfulla nya modeskaparen, enligt dem. I priset ingår även lite "hjälp på traven" med varumärket från LVMH:s business people. Att Thomas Tait vann förvånar mig inte. Med den juryn. Hans estetik matchar perfekt densamma som modeskaparna på LVMH:s modehus skapar och säljer. Mode av LVMH-vinnaren Thomas Tait. Det som förvånar mig är de nominerade. På ett bra sätt. Det märks att Bureau Betak, som verkar vara byrån bakom priset, styrt upp nomineringarna så det inte bara handlade om Central Saint Martins-elever (även om det var en sån som vann). Bland de sista 12 nominerade syntes fransoser och italienare, men också kanadensare, en ryska (Vika Gazinskaya såklart), och ett par systrar från Mumbai bakom märket Miuniku (som också vann juryns specialpris). Nikita och Tina Sutradhar, bakom Miuniku, går fortfarabde sista året på London College of Fashion. De vann 100 000 euro i juryns specialpris... Miuniku AW13. Miuniku AW13. Miuniku AW13. Juryns andra specialpris gick till Hood By Air...min favvo. (Alla som läst senaste numret av Rodeo vet hur/när/varför!) HBA aw14 + Shayne Oliver, designer på HBA<3 På den inledande 30 namn långa listan över nominerade fanns även designers från både Ukraina, Sydkorea, Nigeria, Haiti och Kina (Anna October, Paskal, Kye, Maki Oh, Orange Culture, Stella Jean och Yang Li). LVMH förtjänar ingen klapp på axeln för detta, men kanske i alla fall ett ögonbryn som rycker till, i positiv bemärkning. Få skulle nämligen förutsätta att LVMH letar upp och lyfter fram talanger även utanför Europas slutna modemecka (dvs Europas rikaste länder). Vad jag försöker insinuera är en skepsis till att detta pris... Visst är det bra att LVMH plötsligt slängt typ 5 miljoner kronor (5,3 miljoner om en även räknar med de tre avgångsstudenter som fick dela på 30 000 euro) på tre väldigt bra modeskapare. Samtidigt är LVMH...som sagt: världens största krängare av "lyx". Att upprätthålla vår tro på marknadsstyrt mode, och framför allt vår tro på DERAS tro på mode, är vad de tjänar grova pengar på. Unga designers är unika i att de är oberoende, de är inget varumärke, de är fria att utforska sin egen känsla för vilka de är. Behöver vi verkligen att de plockas upp av en varumärkesmaskin som LVMH? Nej tack. Jag vill inte se LVMH som en självutnämnd domare inom den unga och kreativa och oberoende modescenen. Ska någon ge priser, pengar, och "råd" till duktiga, nyskapande designers, så måste det vara någon annan.